Terrassen en terrasboten
De gemeente Delft heeft het afgelopen jaar gewerkt aan een actualisatie van het terrassen- en het terrasbotenbeleid, met een uitgebreid participatietraject. Wat gaat er veranderen?
De gemeente Delft heeft het afgelopen jaar gewerkt aan een actualisatie van het terrassen- en het terrasbotenbeleid, met een uitgebreid participatietraject. Wat gaat er veranderen?
Op 23 mei staat het Evenementenkader Delft 2024 op de agenda van de raadscommissie EFB. Dit kader geeft ondermeer aan dat evenementen meer gespreid gaan worden. We onderschrijven dit, maar zien het graag verder geconcretiseerd.
Het college heeft de notitie Korte termijn aanpak fietsparkeren binnenstad naar de gemeenteraad gestuurd. Wij hebben de notitie gelezen en wij moeten jammer genoeg concluderen dat er weinig reëel perspectief is op het oplossen van het fietsparkeerprobleem in de binnenstad.
Het college van B&W heeft een toekomstvisie voor het Kalverbos e.o. laten maken, om de vele initiatieven en projecten die in dit gebied gaan spelen op elkaar af te stemmen. Deze is in december besproken in de gemeenteraad.
In de Adaptieve Mobiliteitsagenda 2040 zijn de concrete projecten opgenomen om het Mobiliteitsprogramma Delft 2040 te realiseren. Recent is er een nieuwe versie van de agenda uitgekomen. Wij hebben bedenkingen bij enkele projecten die de binnenstad betreffen.
In opdracht van de gemeente is een verkeersveiligheidsonderzoek uitgevoerd op de Rode Loper. Uit de resultaten blijkt dat de situatie zoals wij reeds eerder hebben aangegeven gevaarlijk is en dat er maatregelen moeten worden getroffen. Daarnaast is de Rode Loper door de verkeersonveiligheid niet-inclusief. Redenen om onze oplossing voor de situatie aan de gemeente voor te leggen.
De gemeenteraad heeft recent het beheerplan Groen, water en recreatie 2024 -2027 besproken. Reden voor ons om daarbij in te spreken en te pleiten voor bomen met een echte schaduw op Vlamingstraat en Rietveld.
De gemeenteraad heeft ingestemd met het Beheerplan openbare verlichting 2024 - 2027. Wij hebben het gelezen en in het bijzonder het deel over de binnenstad.
De komende jaren gaat er flink gegraven worden in de binnenstad voor het vervangen van gas- en waterleidingen, de kabels voor de openbare verlichting en voor het aanleggen van drainage. Om de overlast te verminderen en om kosten te besparen hebben de gemeente en de betrokken partijen een convenant afgesloten met een planning per binnenstadsdeel voor de komende vier jaren.
De regels voor het varen in de binnenstad zijn vastgelegd in de Verordening Openbaar water Gemeente Delft (VOGD). Sinds 2017 wordt er gewerkt aan herziening van deze verordening, maar recent heeft het college aangegeven geen reden meer te zien voor herziening. Daarnaast is er recent een wat vreemd bord Welkom in Delft geplaatst.