Op dit moment zijn er ongeveer 780 duizend laadpalen in Nederland. Hiervan zijn 110 duizend publieke laadpalen, 60 duizend semi- publiek en de rest, 610 duizend, zijn particuliere laadpalen. Publieke laadpalen staan in de openbare ruimte en zijn door iedereen te gebruiken. Semi-publieke laadpalen zijn laadpalen die wel publiek toegankelijk zijn, maar niet in de openbare ruimte staan. Bijvoorbeeld op het eigen parkeerterrein van een winkel of bouwmarkt, of bij de werkgever. In ons gebied staan alleen publieke laadpalen en een ons onbekend aantal particuliere in de diverse parkeergarages. Daarom wij nemen wij alleen het aantal publieke laadpalen in beschouwing. Het aantal publieke laadpalen in Nederland is de afgelopen twee jaar gestegen van 65 duizend naar 110 duizend, bijna een verdubbeling dus. Het aantal stekkerauto’s (geheel elektrisch of hybride met een stekker) is in die periode gestegen van 470 duidend naar 870 duizend. Ook dat is bijna een verdubbeling. Het aantal stekkerauto’s bedraagt nu 9,5 % van het aantal personenauto’s in Nederland en er is 1 publiek laadpunt per acht stekkerauto’s. Wat is de situatie in ons gebied?
Stand van zaken
Ook twee jaar gelden hebben wij gekeken naar het aantal publieke laadpalen in ons gebied. Dit biedt een mogelijkheid om de situatie te vergelijken.
Bovenstaand figuur geeft het aantal publieke laadpalen in het BBN-gebied in respectievelijk september 2022 en september 2024. De gegevens zijn ontleend aan de site laadpalen.nl. In 2022 waren er 16 laadpalen en in 2024 waren er 19 stuks, drie meer dus. Dit is 19 % meer terwijl het aantal publieke laadpalen in Nederland in die periode bijna is verdubbeld. Blijft het aantal laadpalen in ons gebied achter of stijgt het aantal stekkerauto’s langzamer dan in Nederland gemiddeld? Reden om wat dieper te kijken.
Verdieping
In september 2022 waren er volgens de site AlleCijfers.nl in ons gebied (buurt Centrum-Noord en Centrum-Oost) totaal 35 stekkerauto’s. In september 2024 is dit aantal toegenomen tot 43 stuks. Dit is een groei van 23 %. In 2022 waren er 16 laadpalen voor de 35 stekkerauto’s, ofwel 1 paal per 2,2 auto. In 2024 zijn er 19 laadpalen voor 43 auto’s, ofwel 1 paal per 2,3 auto. Het aantal laadpalen is dus verhoudingsgewijs hetzelfde gebleven. Het aantal publieke laadpalen in ons gebied is wel veel hoger dan het landelijke gemiddelde van 1 publieke laadpaal per acht stekkerauto’s. Dit komt doordat er in onze buurt nauwelijks privé laadpalen zijn.
Het aantal personenauto’s in ons gebied bedraagt 761 stuks. Het percentage stekkerauto’s bedroeg in 2022 4,6 %. In 2024 is dat opgelopen tot 5,7 %. Dit is duidelijk lager dan het landelijke 9,5 %. Bovenstaande cijfers van het aantal auto’s zijn afkomstig uit de kentekenregistratie van de RDW. De RDW registreert het kenteken in de plaats waar de eigenaar van de auto woont. Bij leaseauto’s is dat de plaats waar het leasebedrijf is gevestigd en niet de plaats waar de gebruiker van de auto woont. Stekkerauto’s zijn vaak leaseauto’s. Volgens het CBS is ongeveer de helft van de stekkersauto’s een leaseauto’s. Als deze factor ook wordt gehanteerd voor de stekkerauto’s in ons gebied dan verdubbelen de percentages. Het percentage stekkerauto’s in 2022 wordt dan 9,2 % en van 2024 stijgt het van 5,7 naar 11,4 %. Het aantal publieke laadpalen per stekkerauto’s daalt daardoor van 1 paal per 2,3 auto’s naar 1 paal per 4,6 auto’s. Maar is hiermee nog steeds het dubbele van het landelijke gemiddelde van 1 publieke paal per 8 stekkerauto’s.
Conclusie
Het aantal stekkerpersonenauto’s (geheel elektrisch of hybride met een stekker) in ons gebied ligt met 11,4% wat hoger dan het landelijke gemiddelde van 9,5%. De groei in ons gebied was de afgelopen twee jaar 23 % en blijft daarmee duidelijk achter bij de bijna verdubbeling over heel Nederland gezien. Het aantal publieke laadpalen per stekkerauto’s in ons gebied is de afgelopen twee jaar constant gebleven. Het aantal publieke laadpalen in ons gebied is het dubbele van het landelijk gemiddelde. Dit komt doordat er weinig privé laadpalen mogelijk zijn in ons gebied.
Voor de stand van zaken elektrisch vervoer en laadpunten zie hier