De kadernota parkeerbeleid is begin maart aan de Raad gestuurd. Deze nota wordt de basis voor het nieuwe parkeerregime. De eerdere plannen (met flitsparkeren) zijn ook door onze bewonersorganisatie bekritiseerd. Het nieuwe voorstel is ingrijpend gewijzigd. Wat betekenen de nieuwe plannen voor bewoners in ons deel van de binnenstad?
- Bewoners en hun bezoek (visite) parkeren op straat met vergunningen en kunnen goedkoop op dalmomenten terecht in de parkeergarages.
- Bewoners van de binnenstad kunnen ook in de schil (gebied D) parkeren
- De vergunning voor de eerste auto houdt dezelfde prijs
- De tweede bewonersvergunning in de binnenstad wordt behoorlijk duurder en de mogelijkheid wordt opengehouden deze niet te verstrekken in sommige gebieden als er geen ruimte meer is.
- Er komt een flexibele, uitgebreide bezoekersregeling voor bewoners (op basis van digitalisering en aan- en afmelden van bezoek) met 100 bezoekuren per kwartaal; de kaart wordt iets duurder.
- De status van de Paardenmarkt verandert: is voortaan bedoeld voor bezoekers (incl. bezoekers van bewoners); alleen bewoners woonachtig op de Paardenmarkt (wellicht enkele straten erbij) kunnen een supplementvergunning krijgen waardoor ze altijd op de Paardenmarkt kunnen parkeren.
- Het kortparkeren op straat (runshop) verdwijnt
- Het parkeerregime geldt van 10-24 op ma-za en van 12-18 op zo in de binnenstad
- Het gebied ten noorden van Geerweg gaat uit het binnenstadsregime en komt in het schilregime
- De verwachting is dat er minder zoekverkeer komt omdat bezoekers alleen nog maar mogen parkeren in garages of op de Paardenmarkt
Let op: dit zijn plannen, en via de behandeling in de gemeenteraad kunnen ze nog wijzigen. De bespreking is gepland voor de commissie Spoorzone Verkeer en Ruimte van 4 april. Ook het Bewonersplatform moet nog zijn standpunt bepalen.
geplaatst op 17 maart 2013