Dienstverlening in ons gebied komt in gevaar

Het college gaat vanaf 1 januari 2025 in de binnenstad een nul-emissiezone invoeren voor bestelauto’s en vrachtwagens. Alle nieuwe bestelauto’s en vrachtwagens die in de binnenstad rijden moeten dan schoon zijn. Voor oudere voertuigen geldt een overgangsregeling tot 2030. De nul-uitstootregels gaan gelden voor de hele binnenstad. Wij juichen dit toe. Maar voor bestelauto’s gaat op 1 januari nog een extra nieuwe regel gelden, die niks te maken heeft met het instellen van de nul-emissiezone. En daar voorzien we onnodige problemen.

Bestelauto’s mogen nu buiten tijdens de venstertijden (maandag t/m vrijdag tussen 7.00 en 12.00 uur, zaterdag tussen 7.00 en 11.00 uur en zon- en feestdagen tussen 10.00 en 12.00 uur) alleen met een ontheffing het autoluwplusgebied in. Elders in de binnenstad geldt geen beperking.
Na 1 januari geldt echter die toegangsbeperking ook voor het niet-autoluwplusdeel van de binnenstad. Dus een bestelauto die na 12 uur wil langs komen, kan dit niet – tenzij een ontheffing wordt geregeld.

Wij vrezen dat de dienstverlening van bezorgers en klussers onder druk komt te staan en dat deze dienstverleners de binnenstad om het gedoe om ontheffing te regelen gaan mijden of hun extra kosten voor ontheffingen doorberekenen in hun diensten. Denk hierbij aan het bezoek van de cv-monteur, elektromonteur, loodgieter, wasmachinemonteur, glazenwasser, keukenleverancier, tapijtlegger, hovenier, aannemer, schilder, levering van internetpakketjes, nieuwe bank of tuinplanten.

BBN heeft ingesproken bij de raadscommissie Ruimte en Verkeer om dit heilloze plan veranderd te krijgen. Wij vonden gehoor bij de commissie en de fracties van de ChristenUnie, CDA, VVD en Onafhankelijk Delft dienden in de gemeenteraadsvergadering van 17 oktober de motie Venstertijdenvrije bestelbussen in. Deze motie vraagt het college om het voor schone bestelbussen mogelijk te maken zonder venstertijden vrije toegang te hebben buiten het autoluw-plusgebied in de binnenstad. Vanzelfsprekend waren wij erg blij met de motie. Echter na de belofte van wethouder Martina Huijsmans dat ze de raad uitgebreid gaat informeren over het genomen besluit en daarbij ook de afwegingen van het college met de raad gaat delen, besloten de indienende fracties hun motie in te trekken. Wij zijn teleurgesteld dat een motie die het probleem duidelijk onderkent en het college vraagt om:
"voor bestelbussen buiten het autoluw-plusgebied, die voldoen aan de milieueisen, te zoeken naar een mogelijkheid tot een vrije toegang zonder venstertijden"
na een toegezegde uitleg door de wethouder wordt teruggetrokken. We begrepen wel van de indieners dat die nadere uitleg, waarbij ook de ingediende zienwijzen - waaronder die van ons - beantwoord worden, aanleiding kan zijn voor de raad het punt alsnog te agenderen.

Voor de motie  Venstertijdenvrije bestelbussen klik hier.

Voor informatie over voor wie geldt de nul-emissiezone, wat zijn de overgangregels en mogelijke ontheffingen? klik hier hier.

geplaatst op
27 oktober 2024