Onderzoek belangenorganisaties: parkeerdruk is verslechterd

BBN heeft samen met de belangenverenigingen De Oude en De Nieuwe Delf en Zuidpoort in oktober een onderzoek gedaan naar de parkeerdruk in de binnenstad. De samenwerkende belangenverenigingen hebben dit onderzoek gehouden, omdat er sinds oktober 2014 de volgende twee wijzigingen hebben plaatsgevonden:

  • per 1 maart 2015 is het kentekenparkeren ingevoerd. Sindsdien mogen vergunninghouders B ook overdag parkeren op de Gasthuisplaats en het Max Havelaarpleintje;
  • onder het Spoorviaduct zijn de plaatsen verdwenen voor vergunninghouders B en C en voor betaald parkeren. Dit verlies aan plaatsen is gecompenseerd door 26 tijdelijke plaatsen op de Wateringse Vest voor vergunninghouders B en D, en 20 tijdelijke plaatsen op de Phoenixstraat voor vergunninghouders B en C en door de plaatsen voor algemeen gebruik op het Nijverheidsplein.

De belangrijkste conclusies van het rapport zijn:

  • de parkeerdruk in vergunninggebied B is extreem hoog. De situatie is ten opzichte van 2014 nog met ca 5 % verslechterd;
  • de parkeerdruk in de parkeergarages is laag. Uitbreiding van parkeermogelijkheden voor bezoekers dient dus daar plaats te vinden;
  • het verdwijnen van de parkeerplaatsen onder het Spoorviaduct heeft niet geleid tot verhoging van de parkeerdruk in vergunninggebied D1 (dit is het deel van de binnenstad omsloten door  Kantoorgracht , Nieuwe Plantage en Wateringse Vest);
  • de doelstelling van het nieuwe parkeerregime “de juiste parkeerder op de juiste plaats” en daarmee het optimaliseren van de parkeermogelijkheden voor vergunninghouders is niet behaald.

Het rapport is inmiddels aangeboden aan de gemeenteraad met het verzoek bij verdere besluitvorming over de parkeersituatie in de binnenstad het rapport en in het bijzonder onze aanbevelingen te betrekken. Wij hebben ook aangeboden om indien nodig een toelichting op het rapport te geven. Voor het volledige rapport klik hier.

geplaatst op
14 november 2015
Tags: