Te hard rijden in autoluwplusgebied

Het autoluwplusgebied is allereerst een voetgangersgebied. De voetgangers zijn de bewoners en de bezoekers, van jong tot oud. Auto’s en bromfietsen hebben alleen toegang tot het gebied door middel van een ontheffing. Zij zijn er te gast. In het autoluwplusgebied geldt een maximumsnelheid van 15 km/uur. Echter in de praktijk wordt er in het autoluwplusgebied in de noordelijke binnenstad vaak veel te hard gereden, zowel door auto’s als door brommers, zowel overdag als ’s avonds en ’s nachts.

Het te hard rijden is gevaarlijk, geeft overlast en draagt niet bij aan een gastvrije binnenstad, waar je onbezorgd moet kunnen lopen.  Daarom hebben wij een brief aan het college van burgemeester en wethouders geschreven waarin wij vragen om extra maatregelen zoals:

  • duidelijk bord/tekst bij de toegangen met bijvoorbeeld ‘max 15 km/u’ (zoals in de kern van Den Haag);
  • het periodiek uitdelen van folders over het gewenste gedrag bij de toegangen van het autoluwplusgebied aan auto’s en brommers;
  • het op wisselende plekken plaatsen van een mobiele snelheidmeter met display;
  • meer handhaven op de maximum snelheid in het gebied.

Wij hopen op spoedige reactie en actie van het college. Voor de volledige brief klik hier.

geplaatst op 14 mei 2017

Reacties

Door Leon Lutz, Vlam... (niet gecontroleerd) op
Graag onderschrijf ik uw brief. U heeft echter een categorie verkeersdeelnemers niet in uw brief genoemd die naar mijn mening meer bijdraagt aan de door u terecht geschetste overlast, namelijk fietsers. Het merendeel van de fietsers, de goede niet te na gesproken, beschouwen het voetgangersgebied als fietspad waarvoor die voetgangers maar moeten wijken. Dit asociaal gedrag leidt tot veel gevaarlijke situaties en veel irritatie. Onlangs is op de Oude Delft nog een voetganger met ernstig letsel in het ziekenhuis beland na een aanrijding door een fietser. Het is wachten op een volgend incident. Dit probleem wordt ook al in meerdere steden onderkend en zint men op maatregelen om het aso-gedrag van fietsers aan te pakken. Het lijkt me een goede zaak als hier in Delft ook de noodzaak van wordt ingezien zodat voetgangers onbezorgd kunnen rondwandelen. Indien u en meerdere bewoners van de binnenstad het met mij eens zijn dan wilt u de Gemeente hiervan wel op de hoogte stellen.

Door Annemarie van d... (niet gecontroleerd) op
De Minderbroerstraat is, na de kenteken afsluiting, een racebaan voor bezorg- en andere scooters. Echt bizar zo hard als ze rijden op dit voormaligfe woonerf.

Door Annemarie van d... (niet gecontroleerd) op
De Minderbroerstraat is, na de kenteken afsluiting, een racebaan voor bezorg- en andere scooters. Echt bizar zo hard als ze rijden op dit voormalige woonerf.

Door Hans van Bodegom (niet gecontroleerd) op
Beste Annemarie, Wij hebben jouw opmerking meegenomen in onze brief aan het college van B&W naar aanleiding van de evaluatie kentekenherkenning, zie ons stukje elders op de site Evaluatie kentekenherkenning bij toegang autoluwplus, geplaatst op 7 juni

Door Hans van Bodegom (niet gecontroleerd) op
Beste Leon, Wij hebben jouw opmerking over de fietsers meegenomen in onze brief aan het college van B&W naar aanleiding van de evaluatie kentekenherkenning, zie ons stukje elders op de site Evaluatie kentekenherkenning bij toegang autoluwplus, geplaatst op 7 juni

Door Paula van Eldijk (niet gecontroleerd) op
Als binnenstadbewoner gebeurt het regelmatig dat ik bijna van mijn fiets val doordat medeweggebruikers overal midden op straat lopen of zonder kijken oversteken. Ik doe mijn boodschappen veelal te voet maar ik heb niet altijd tijd genoeg hiervoor. Ik fiets nooit hard maar ik vind het geen prettig vooruitzicht om als oudere binnenstadbewoner mijn heupen te breken. Dit vind ik een onprettige bijkomstigheid van het verkeersluwe beleid voor de binnenstad.

Door Paula van Eldijk (niet gecontroleerd) op
Ik vind het een vreemde benaming om fietsers aso's te noemen als ze op de openbare weg fietsen. Fietsers die een racebaan maken van de openbare weg ook als dat geen verkeersluw gebied is gedragen zich wél asociaal. Maar tegelijkertijd met het verkeersluw maken van de binnenstad is hier een onveilige situatie gecreëerd voor fietsers.Ik wordt daar wel eens geïrriteerd van maar ik zou er niet direct een etiketje op plakken. M.i. Moet deze situatie eerst grondig geanalyseerd worden!

Door Aad de Been (niet gecontroleerd) op
Het is op momenten gewoon erg druk in de binnenstad. Wellicht is het mogelijk de gebruikers van de openbare weg op een nette manier aan te spreken. Bijv. door het plaatsen van bordjes "dit is een voetgangersgebied, fietsers zijn hier te gast" of, zoals in Voorburg op drukke tijden, als de zaterdagmiddag een fietsverbod in bijv. de Choorstraat en de Jac. Gerritstraat. Zelf een verwoed fietser zal ik me trouwens op zaterdag nooit aan een tochtje door de Choorstraat wagen. Wat mij betreft gaat het vanzelf...

Door marijke Faber (niet gecontroleerd) op
Het valt mij al jaren op dat er (veel) fietsers zijn die heel hard willen fietsen. Het maakt niet uit of dat in een voetgangersgebied is of elders. Als ik in het voetgangersgebied in de Binnenstad loop schrik ik regelmatig omdat ik een fietser niet heb zien aankomen. Met de snelle (elektrische en pedelec) fietsen die nu op de markt zijn wordt dat probleem groter. Vooral voor ouderen is dit een groot probleem. Zij moeten langer thuis blijven wonen en dus boodschappen kunnen doen zonder gevaar aangereden te worden. Een aanrijding resulteert al snel in een gebroken heup of erger. BBN stelt al 15 jaar aan de gemeente voor hierop te handhaven. Zonder resultaat, helaas. Ik ben dus ook voor het terugplaatsen van de borden die bij de opening van het voetgangersgebied stonden: 'voetgangersgebied, fietsers zijn hier te gast' Die zijn na ongeveer een half jaar weggehaald. Inderdaad: in andere gemeentes staan ze wel, dus waarom zijn ze hier weggehaald? Marijke Faber

Door Hans van Bodegom (niet gecontroleerd) op
Beste Aad, Mijn advies is de bovenstaande tekst als verzoek op het contact formulier van de gemeente op delft.nl te zetten. Of het tot directe actie leidt weet ik niet, maar in ieder geval wordt de gemeente er weer op gewezen.